Het (levens)belang van omega 3

Omega 3 is waarschijnlijk een van de meest wetenschappelijk onderzochte voedingsstoffen.  Het is ontzettend belangrijk en kan enorme gezondheidsvoordelen opleveren vooral als het in de juiste verhouding met omega 6 staat. Zowel omega 3 als omega 6 zijn meervoudig onverzadigde vetzuren, je moet ze uit voeding halen, het lichaam kan deze niet zelf aanmaken.

Vandaag de dag zit er veel te veel omega 6  in (bewerkte) voeding en te weinig omega 3. Deze verstoorde vetzuurratio speelt mede een grote rol in veel gezondheidsklachten en welvaartsziekten

  • hardnekkig overgewicht
  • huidklachten (bv. Eczeem en ontstekingen)
  • concentratieproblemen (ADD/ADHD)- en gedragsproblemen
  • (chronische)ontstekingen
  • darmklachten
  • somberheid
  • hart- en vaatziekten
  • alzheimer (hersenen bestaan voor 2/3 uit vetzuren!)
  • hormonale klachten
  • diabetes type 2
  • hoge bloeddruk
  • langzame wondheling
  • gewrichtsklachten (artritis)
  • libidoverlies
  • oogklachten

Hoe komt het dat we teveel omega 6 binnen krijgen?

  1. De veeteelt is een industrie geworden waarin dieren veel binnen staan en vooral granen, soja en mais (omega 6) te eten krijgen . Dat in plaats van gras hetgeen de dieren in hun natuurlijke leefomgeving zouden eten.
  2. Veel voedingsmiddelen worden gemaakt met plantaardige oliën en die zitten bomvol omega-6. Ook gebruiken wij veel plantaardige oliën tijdens het koken. Bijna iedereen heeft wel een fles zonnebloemolie in de keuken staan, toch?

Waarom omega 3?

Het lichaam bestaat uit duizendmiljardcellen!!!! Ieder met een eigen taak. Ze zorgen voor de bouwstofwisseling en energiestofwisseling.

De celwand is doorlaatbaar waardoor voedingsstoffen door de celwand  binnen kunnen en afvalstoffen naar buiten. Omega 3 zorgt er o.a. voor dat deze celwanden soepel blijven. Echter door een teveel aan omega 6 raken de celwanden verhard en slecht doorlaatbaar.

Omega 6 is belangrijk om een ontsteking ‘aan’ te zetten bij o.m.  een blessure of na een infectie met. Na deze ontstekingsfase moet deze weer beëindigd worden. Dan komt omega 3 (EPA en DHA) om de hoek kijken. Heb je te weinig omega 3 in je systeem krijgt je lichaam de ontsteking niet uitgezet. Er ontstaat een chronische ontstekingstoestand die op termijn  schadelijk wordt. Omdat deze vetcellen wel blijven komen treedt er vervetting op van het beschadigde weefsel.Deze vervetting zie je optreden bij pezen en gewrichten, maar ook bij chronische ontsteking van de bloedvaten (cholesterolplaques)

Deze chronische ontstekingstoestand heeft op de lange termijn aanzienlijke gevolgen.

Vetzuren zijn dus essentieel voor een optimale gezondheid!

Wat is de juiste verhouding?

De jager/verzamelaar had een ideale ratio van 1:1 (omega 6:3). Om de gezondheidsrisico’s drastisch te verlagen is een gemiddelde ratio van 3: 1 een mooie score anno 2019. Echter de werkelijkheid is dat deze 20:1 of zelfs 30:1 kan zijn!!! Dit heeft enerzijds te maken met een te hoge inname van omega 6 en te weinig omega 3.

Wat moet je doen?

Ondanks het feit dat je voedingsstoffen zoveel mogelijk uit voeding moet halen, is mijn ervaring dat het bij omega 3 ontzettend moeilijk is om voldoende binnen te krijgen. Enerzijds krijg je lang niet voldoende binnen als je tweemaal per week de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vis eet. Daarnaast zit in gekweekte vis vaak ook veel omega 6, hetgeen weer te maken heeft met het feit dat gekweekte vis veel granen gevoerd krijgt.

Een kwalitatief goed supplement nemen is dan wel cruciaal. Kwaliteit hangt af van dosering (hoeveel EPA + DHA), toedieningsvorm (olie is beter dan capsules), zuiverheid (visolie blijkt vaak gecontamineerd te zijn met toxinen zoals PCB’s en dioxines) en de gebruikte verbinding (r-triglyceriden werken veel beter dan zgn. ‘ethyl-esters’). Ook is het van belang dat het supplement antioxidanten (‘tocoferolencomplex’) bevat, dat de olie beschermt tegen ranzig worden door oxidatie.

Meten is weten! 

Je neemt een omega 3 supplement, je eet vette vis maar heb je enig idee of het voldoende? Doe dan de vingerpriktest!

De vingerpriktest

Bij de vingerpriktest wordt de concentratie omega 3 in je rode bloedcellen gemeten. Tevens wordt de verhouding van omega 3 ten opzichte van omega 6 gemeten. Dit geeft aan hoeveel omega 3 en omega 6 je in de laatste 4 maanden hebt geconsumeerd.

  • De vingerpriktest wordt aangeboden door het Noorse bedrijf Eqology, zij werken samen met het onafhankelijke Noorse laboratorium Vitas.

Wil jij in je gezondheid investeren, deze boosten, je sportprestatie vergroten of afvallen? Maak dan een afspraak!